template 1440 x 380 pixels (4)

Geslaagd bedrijfsbezoek

vrijdag 24 oktober 2025

Het animo voor het bedrijfsbezoek aan – en de PPP-kennissessies bij – New Wave Textiles in Utrecht was groot. Zo groot zelfs dat het PPP-evenement alle ruime tijd was volgeboekt. Diegenen die tot de ‘gelukkigen’ behoorden, beleefden een zeer interessante en leerzame middag met een gevarieerd programma over de toekomst van textiel, logistiek en zichtbaarheid.

Collectief Circulair Textiel

Na een warm welkom door directeur Pieter van Barneveld kwam als eerste Kiki Hagen van Collectief Circulair Textiel | CCT aan het woord. Zij zoomde in op de ‘ins & outs’ van de Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) in de textielketen. CCT richt zich op inzameling, sortering en recycling binnen de textielsector. ‘Nederland behoort in Europees verband tot de koplopers’, vertelde zij. ‘Er wordt aan Europees wetgeving gewerkt, die – zoals het er nu naar uitziet – vanaf 2028 voor alle lidstaten geldt. Meer info: https://collectiefcirculairtextiel.nl/.

Wie zichtbaar is, wordt gekozen

Daarna presenteerden de online marketeers Maartje van der Bie en Lieke Spallink een enthousiast verhaal over hoe New Wave Textiles de social media inzet om de zichtbaarheid van de merken te vergroten. ‘Wie zichtbaar is, wordt gekozen. Wie vooruitloopt, wordt gevolgd’, was het thema. De dames strooiden met aansprekende voorbeelden van social media content die werkt, ook als je geen groot marketingteam hebt.

Meer opslagopslag creëren

Vervolgens nam Pieter van Barneveld het houtje over. Hij gaf tekst en uitleg over het onderwerp waar veel PPP-leden voor waren gekomen: de totale herinrichting van het magazijn en de interne logistiek. ‘Deze operatie is grotendeels afgerond, maar heeft – zachtjes uitgedrukt – behoorlijk wat voeten in de aarde gehad’, bekende Pieter. ‘Het uitgangspunt was om binnen het bestaande pand veel meer opslagopslag te creëren en het interne transport te automatiseren door robotisering. Dat is gelukt en dat willen wij graag aan de PPP-leden laten zien.’

Nog jaren vooruit

Daarop volgde de rondleiding. Die maakte zonder uitzondering op alle deelnemers indruk. Er zijn in de promobranche nog geen warehouses, waar de goederenstromen en opslag zo verregaand zijn geautomatiseerd. Waar voorheen heftrucks reden, rijden nu robotwagentjes af en aan. Over de hoogte van de investering deed Pieter geen uitspraken. Maar dat het om serieuze bedragen gaat, was wel zichtbaar. Uiteindelijk kan New Wave op deze locatie in Utrecht nog jaren vooruit. Dat was het uitgangspunt van deze ingrijpende logistieke operatie.

Na het bezoek aan het magazijn keerden de deelnemers terug voor een afsluitend ‘hapje en drankje’ en om met elkaar nog even na te praten over dit interessante bedrijfsbezoek.

Met dank aan het team van New Wave voor de gastvrije ontvangst en uitstekende verzorging.

Fotoalbum

Deel dit bericht via

Schrijf u middels een mail aan het secretariaat gratis in voor onze nieuwsbrief en volg de laatste ontwikkelingen op de voet.